Jak tworzyć formularze kontaktowe, aby zdobywać leady na Facebooku

W tym artykule dowiesz się, jak tworzyć formularze kontaktowe zwane też formularzami błyskawicznymi na Facebooku, które generują mnóstwo leadów. Formularze błyskawiczne to świetny sposób na niedrogie pozyskiwanie dużej liczby leadów na Facebooku. Dlatego musisz wiedzieć, jak je prawidłowo skonfigurować.

Od razu przejdę do przykładowego konta reklamowego na Facebooku. Jesteśmy w grupie reklam z celem na pozyskiwanie leadów.

zestaw reklam formularze błyskawiczne

W tym poradniku skoncentrujemy się na formularzach, więc pominiemy inne ustawienia kampanii.

Dla tych, którzy nie znają formularzy błyskawicznych, wyjaśnię, jak działają. Kiedy ktoś kliknie reklamę na Facebooku lub Instagramie, zamiast być przeniesionym na stronę internetową, Messengera, WhatsApp lub inny cel, pozostaje w aplikacji Facebook/Instagram i widzi formularz, w którym może podać swoje dane kontaktowe. Dzięki temu firma może się z nim skontaktować.

Właśnie tak użytkownik staje się leadem. Ponieważ formularze kontaktowe są wygodniejsze (użytkownik nie musi opuszczać aplikacji), zazwyczaj generują więcej leadów i są tańsze niż inne metody pozyskiwania leadów, takie jak kierowanie użytkowników na stronę internetową. To jedna z głównych zalet.

Jak zacząć tworzenie formularzy kontaktowych na Facebooku

formularz błyskawiczny reklama facebook

Aby to zrobić musisz kliknąć “utwórz formularz” na poziomie reklamy. Teraz przeprowadzę Cię krok po kroku, jak stworzyć formularz.

Ustawienia formularza kontaktowego na Facebooku

formularz kontaktowy ustawienia facebook

Zanim przejdziemy do samej treści formularza warto sprawdzić, czy jest we właściwym języku.

nazwa formularza, formularz kontaktowy facebook

Następnie nadajmy formularzowi nazwę. W tym przykładzie będzie to firma zajmująca się hydrauliką. Nazwiemy więc ten formularz „Hydraulika prosty formularz”.

Typ formularza na Facebooku

Następnie musimy zdecydować o typie formularza. Czy chcemy formularz, który wygeneruje jak najwięcej leadów (więcej = domyślne), czy chcemy uzyskać leady z mocniejszym zamiarem?

Domyślne ustawienie to „więcej”.

Jeśli kliknę na „mocniejszy zamiar”, na dole zobaczysz, że dodany został ekran przeglądu.

typ formularza kontaktowego facebook

Ekran przeglądu daje użytkownikom możliwość sprawdzenia swoich danych przed ich wysłaniem.

To coś w stylu okienka, które pojawia się przed wysłaniem formularza na innych stronach internetowych i pyta: „Czy jesteś pewien? Czy na pewno chcesz przekazać te informacje?”

Niektórzy użytkownicy, którzy nie są pewni, mogą wtedy zrezygnować z podania swoich danych kontaktowych.

Dlatego wybranie opcji „mocniejszy zamiar” dodaje dodatkowy ekran rewizyjny. Nie zdobędziesz dzięki niemu więcej leadów, a wręcz przeciwnie – wyfiltruje on tych mniej zainteresowanych. Ale może też wyfiltrować osoby, które skorzystałyby z oferty.

Wprowadzasz pewne utrudnienie w procesie, mówiąc im: „Jeśli nie jesteś pewien, to lepiej zrezygnuj”.

Większości polecam zacząć od opcji „większy wolumen”, ponieważ więcej leadów jest lepsze.

Ale jeśli Twój zespół sprzedażowy kontaktuje się z tymi osobami i okazuje się, że nie są zainteresowani konwersją, lub nawet gorzej – nie możesz się z nimi skontaktować, to wtedy możesz przełączyć się na opcję „mocniejszy zamiar”.

Wprowadzenie w formularzu kontaktowym

wprowadzenie w formularz błyskawicznym facebook

Mamy kilka opcji dotyczących obrazu. Ten obraz będzie wyświetlany za małym zdjęciem profilowym, które w tym przypadku jest zdjęciem mojej strony.

Przede wszystkim polecam użyć obrazu z Twojej reklamy, lub bardzo podobnego. Dlaczego? Ponieważ spójność obrazu między reklamą a formularzem jest niezwykle ważna.

Jeśli obraz w formularzu będzie bardzo różny od tego w reklamie, użytkownicy po kliknięciu reklamy mogą poczuć, że trafili w niewłaściwe miejsce. Mogą pomyśleć: „Kliknąłem w coś błędnego?” i wrócić, szczególnie ci, którzy nie są jeszcze zaznajomieni z formularzami błyskawicznymi. A trzeba przyznać, że w tym momencie dotyczy to sporej części użytkowników Facebooka i Instagrama.

formularz błyskawiczny wprowadzenie

Kolejną kwestią jest powitanie. Jest to element polecany, ale niekonieczny. Pamiętaj, że tworząc formularz błyskawiczny, masz wprawdzie osobę, która kliknęła reklamę, ale jeszcze nie masz leadu. Musisz przekonać tę osobę do wykonania kolejnych kroków i faktycznego stania się leadem. Właśnie to ma zrobić formularz.

Pierwszą rzeczą w powitaniu powinno być potwierdzenie działania, którego oczekujesz od użytkownika. Tutaj moglibyśmy na przykład umieścić tekst zachęcający do „zarejestrowania się na rozmowę o pomocy hydraulika”. Będzie to spójne z przekazem reklamy i sprawi, że użytkownicy poczują, że trafili we właściwe miejsce. Następnie możemy dodać dodatkowe szczegóły. Zwykle umieścilibyśmy coś takiego jak „Wprowadź swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24 godzin”.

Im lepiej ludzie rozumieją proces, tym chętniej podejmują następny krok.

Pomyśl o sytuacji, kiedy chcesz kupić coś nowego. Często zastanawiasz się, jaki jest następny krok, jak to zrobić, jak uzyskać więcej informacji. Ludzie nie lubią nie wiedzieć, co robić. To nieprzyjemne uczucie. Dlatego ważne jest, abyś mógł dostarczyć informacji w formularzu kontaktowym, tak samo jak w reklamie czy na stronach landing page. W innych elementach reklam na Facebooku i Instagramie jasność co do tego, co się wydarzy, zawsze się przydaje. Użytkownik kliknął reklamę, a pierwszą rzeczą, którą widzi, jest polecane powitanie zachęcające do „Zarejestrowania się na rozmowę”. Następnie pojawia się prośba o „Wprowadzenie informacji, a członek zespołu skontaktuje się…”

Świetnie, użytkownicy wiedzą czego się spodziewać, a to fantastyczne. Oczywiście możesz to usunąć, jeśli uważasz, że pozyskiwanie leadów Cię dużo kosztuje i nie chcesz dodatkowych kroków. Możesz pominąć powitanie, jeśli chcesz, aby formularz był jak najprostszy, ale uważam, że warto je umieścić. Myślę, że pomoże to w uzyskaniu leadów wysokiej jakości. Widzieliśmy również, że wpływa to na wskaźniki konwersji, ponieważ dostarczamy dodatkowych informacji. Po zobaczeniu tego, użytkownicy klikną następny przycisk i zostaną przeniesieni na stronę z pytaniami.

Pytania w formularzu kontaktowym na Facebooku

pytania formularz kontaktowy facebook

Pierwsza rzecz jaką musimy tutaj uzupełnić to poinformować do czego nam są potrzebne te dane.

Pozyskujemy informacje od potencjalnych klientów, które są Ci potrzebne do nawiązania kontaktu i dostarczenia tego, co oferujesz w reklamie.

Domyślne ustawienia Facebooka obejmują tutaj adres e-mail i pełne imię i nazwisko. Oba są przydatne, ale jest jeszcze jedna rzecz, którą zdecydowanie polecam dodać. Kliknij „Dodaj kategorię”, a następnie „pola kontaktowe”. Chodzi o numer telefonu. Numer telefonu jest naprawdę ważny, ponieważ jeśli będziesz kontaktować się z potencjalnymi klientami tylko przez e-mail, uzyskasz bardzo niski współczynnik kontaktu. Liczba osób, z którymi faktycznie uda Ci się porozmawiać, będzie minimalna. Częściowo dlatego, że wiadomości e-mail łatwo się ignoruje.

Po drugie, jeśli wcześniej nie wysyłałeś do nich e-maili, to trudno będzie Ci ominąć filtry spamu lub sytuacje, w których użytkownicy uznają wiadomość za spam, zapomną, że się zapisali, nie będą pamiętać nazwy Twojej firmy itp.

Absolutnie polecam więc dodanie numeru telefonu. To powinien być Twój główny sposób nawiązywania kontaktu z potencjalnymi klientami.

Chcesz do nich zadzwonić i zrobić to jak najszybciej. Sposób działania będzie się różnić w zależności od Twojej firmy. Jeśli masz dział sprzedaży, możesz kontaktować się z potencjalnymi klientami w ciągu 15 minut lub pół godziny od momentu, gdy zostaną leadami. Masz ludzi gotowych do działania przez cały czas.

W innych scenariuszach możesz kontaktować się z potencjalnymi klientami dwa razy dziennie – raz rano z leadami pozyskanymi w nocy, a następnie pod koniec dnia z tymi, którzy zgłosili się w ciągu dnia. Nie chcesz jednak zwlekać zbyt długo.

kategorie formularz kontaktowy facebook, formularz błyskawiczny

Jeśli przejrzysz kategorie, zobaczysz, że możesz poprosić o inne informacje.

Mimo że niektóre z tych informacji są przydatne, w większości przypadków odradzałbym dodawania ich do formularza kontaktowego. Możesz uzyskać wszystkie te informacje, gdy już nawiążesz kontakt z potencjalnym klientem, najlepiej telefonicznie.

Więc zdobądź wszystkie te informacje, gdy już nawiążesz kontakt z potencjalnym klientem, a nie w tym formularzu. Jeśli masz tysiące leadów i potrzebujesz sposobów na ich filtrowanie, ponieważ nie masz zasobów, aby się z nimi skontaktować, możesz je trochę przefiltrować za pomocą pytań tutaj.

Warto również wiedzieć, że Facebook automatycznie uzupełni te pola, jeśli informacje te są powiązane z kontem Facebook lub Instagram danej osoby. Czasami więc na przykład adres e-mail może być starym adresem e-mail użytkownika. Ilu z nas zarejestrowało się na Facebooku 15 czy 12 lat temu i ten adres e-mail już nie jest używany? Numery telefonów są znacznie bardziej prawdopodobne. To kolejny powód, aby podać numer telefonu.

Tak więc zwykle tak podchodzimy do tych pytań. Nie proś o nic, czego nie potrzebujesz. To jest właśnie to, co będziemy robić przez 90% czasu – pełne imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu. Możemy uzyskać wszystkie inne potrzebne nam informacje, gdy już skontaktujemy się z potencjalnym klientem.

zasady ochrony prywatności, formularz kontaktowy facebook

Aby działać zgodnie z prawem i zgodnie z regulaminem Facebooka musisz mieć politykę prywatności. Możesz prowadzić reklamy na Facebooku i Instagramie bez strony internetowej, ale nie możesz prowadzić reklam przeznaczonych do generowania leadów, które przetwarzają Twoje informacje, bez polityki prywatności. Znajdź sposób, nawet jeśli masz tylko jednostronicową stronę internetową, która po prostu hostuje politykę prywatności lub hostujesz ją gdzie indziej i udostępniasz link. Musisz to zrobić.

Oczywiście prawie nikt tego nie przeczyta, ale musisz ją mieć, to załatwia sprawę.

Następnie mamy niestandardową klauzulę. Jest domyślna klauzula, ale możesz też dodać własną. Firmy, które muszą korzystać z niestandardowych klauzul, zazwyczaj zdają sobie z tego sprawę.

Następnie przechodzimy do zakończenia.

Wiadomość dla kontaktów w formularzu błyskawicznym Facebooka

wiadomość dla kontaktów, formularz kontaktowy facebook, formularz błyskawiczny

To pojawia się po tym, jak ktoś już poda swoje dane, odpowie na pytania, polityka prywatności – bum, oto co zostanie mu pokazane. Oczywiście obraz, o którym mówiliśmy wcześniej, będzie taki sam jak w naszej reklamie – super. Następnie mamy nagłówek “Dziękujemy” lub “Wszystko gotowe”, coś w tym stylu. Często zostawiam to tak jak jest, a potem chcemy powtórzyć w opisie – co się wydarzy, czego może się spodziewać użytkownik i jak powinien się przygotować. Ktoś z naszego zespołu skontaktuje się w ciągu, powiedzmy, 24 godzin, o czym już mówiliśmy. Proszę mieć przy sobie telefon, co jest świetne, ponieważ informuje ludzi, aby oczekiwali telefonu. Dzięki temu, gdy później tego popołudnia lub następnego ranka dostaną telefon z nieznanego numeru, pomyślą sobie “aha, to ta firma hydrauliczna” itd.

Poniżej tego możemy zachęcić ludzi, którzy wykonali tę czynność, do wykonania pewnych rzeczy. Pamiętaj, że niewiele osób to zrobi, ale możemy mieć przycisk z wezwaniem do działania. Domyślnie jest to “Wyświetl witryne”. Możesz mieć “Zadzwoń teraz”, jeśli chcesz, aby od razu do Ciebie dzwonili. Lub “Pobierz”. Firmy często używają formularzy błyskawicznych wraz z magnesami na leady (lead magnet), aby udostępniać magnesy na potencjalnych klientów, darmowe przewodniki, raporty, pliki PDF itp.

Dla firmy takiej jak ta, czyli firmy hydraulicznej, zdecydowanie zastosujemy opcję “Odwiedź stronę internetową”. Możemy po prostu wysłać ich na stronę główną witryny, ale gdybyśmy chcieli, na przykład moglibyśmy wysłać ich w inne miejsce. Można by wpisać coś takiego jak “portfolio”. Można też napisać coś w stylu “Zobacz referencje”, co często się sprawdza. Jeśli masz stronę na swojej witrynie, która pokazuje dobrą pracę, którą wykonałeś wcześniej, może to pomóc w konwersji potencjalnych klientów.

Prowadzenie kampanii generowania leadów za pomocą formularzy kontaktowych jest bardzo ważne. To, czy uda Ci się dobrze skonfigurować tę część, może mieć ogromny wpływ na Twój koszt pozyskania leadów.

Teraz, gdy już wiesz, jak tworzyć formularze, bardzo ważne jest, aby pozostałe elementy Twojej kampanii generowania leadów były również prawidłowo skonfigurowane. Począwszy od targetingu, przez reklamy, aż po wszystkie szczegóły.

Obserwuj mnie na social mediach i subskrybuj mój newsletter, aby być na bieżąco z najlepszymi strategiami marketingowymi.