Jak wybrać grupę odbiorców na Facebooku dla lokalnego biznesu

W tym artykule dowiesz się jak reklamować lokalne firmy za pomocą reklam na Facebooku i Instagramie. Być może widziałeś niektóre z moich filmów, lub wpisów w których mogłem odradzać reklamowanie się do grupy odbiorców liczącej mniej niż pół miliona osób.

Jednak w przypadku firm lokalnych nie zawsze jest to możliwe. Właściwie, ponieważ firmy lokalne kierują swoją ofertę do znacznie mniejszego obszaru geograficznego, zwykle do o wiele mniejszej populacji niż w przypadku reklamowania się na poziomie krajowym lub międzynarodowym, konieczne jest wprowadzenie kilku zmian w kierowaniu reklamami.

Kierowanie na Facebooku dla lokalnych firm

Aby ustawić kierowanie lokalne musisz przejść do grupy reklam na w menedżerze reklam. Pierwszą rzeczą, którą często zobaczysz, jest to, że domyślną lokalizacją Meta będzie cały kraj, w którym się znajdujesz. Tutaj mamy Polskę, ale nie tego chcemy, jeśli reklamujemy lokalną firmę. 

Więc jeśli usunę Polskę, to mogę dodać swoje rodzinne miasto Grodzisk Mazowiecki, chociaż teraz mieszkam w Warszawie. 

Zacznij od wpisania w centrum lokalizacji, którą chcesz kierować, a następnie możesz odpowiednio dostosować obszar wokół tej lokalizacji. Decyzja tutaj naprawdę sprowadza się do tego, dokąd jesteś gotów pojechać lub dokąd Twoi potencjalni klienci są gotowi pojechać, jeśli przyjdą do Ciebie jako lokalnej firmy. Oczywiście niektóre firmy lokalne działają tam, gdzie same docierają do klienta, inne odwrotnie.

Pomyśl więc, co to może być, a będzie się to różnić w zależności od Twojej firmy. Na przykład, jeśli reklamujesz siłownię, jest to lokalizacja, do której Twoi klienci będą musieli przyjść i prawdopodobnie będą to robić dość często, przynajmniej tak byśmy chcieli. W związku z tym nie będą chcieli podróżować zbyt daleko. Jeśli więc reklamujesz siłownię, będziesz chciał naprawdę zmniejszyć ten promień, a może nawet wybrać tylko bieżące miasto, w zależności od miejsca, w którym mieszkasz i jak daleko ludzie ogólnie podróżują, jak gęsto zaludniony jest ten obszar.

Jeśli Ty podróżujesz do klientów to pewnie wiesz jak daleko jesteś w stanie dojeżdżać do nich. Zacznij od najlogiczniejszego miejsca i obszaru z Twojej perspektywy biznesowej. 

Możliwości kierowania lokalnego na Facebooku

Na Facebooku masz kilka opcji jeśli chodzi o określanie lokalizacji. W przypadku kampanii lokalnych możesz wpisać swoje miasto, wieś, czy konkretne miejsce. Możesz też upuścić pinezkę.

Od tych obszarów możesz ustawić promień w jakim chcesz wyświetlać reklamy odbiorcom.

A możesz targetować całą miejscowość.

Wielkość grupy docelowej i zawężanie kampanii lokalnych na Facebooku

Gdyby to była moja docelowa strefa, chciałbym, aby moja ostateczna grupa odbiorców liczyła co najmniej 250 000 osób. Często jednak nie będzie to możliwe, zwłaszcza jeśli prowadzisz biznes w mniejszym mieście. Zacznijmy od wieku – tak, możesz zawęzić grupę wiekową, jeśli Twój produkt lub usługa są do niej dość specyficznie dopasowane, ale staraj się, aby była szeroka. Powiedzmy, że reklamujemy moje usługi marketingu cyfrowego i chcemy pracować tylko z klientami, z którymi możemy spotkać się twarzą w twarz w okolicy. Dlatego zawężalibyśmy grupę docelową, wiedząc, że naszym typowym klientem będzie właściciel firmy, powiedzmy, w wieku od 30 do 55 lat. Czegoś takiego. Sprawimy więc, że będzie to szerokie i ustawimy zakres na 25 lat, dodamy trochę bufora i być może pójdziemy aż do 60.

Widzisz, że chociaż jest to szeroki wybór wieku, to już znacznie zmniejszyliśmy szacowaną liczbę odbiorców.

Jeśli chodzi o płeć, to chyba, że zdecydowanie bardziej celujesz w jedną z płci, powiedzmy 90% mężczyzn lub 90% kobiet lub więcej, to zostaw obie płci. 

Pozwól Meta wykonać swoją pracę i ustalić, przed kim wyświetlić Twoje reklamy. 

Jako freelancer współpracuję oczywiście z właścicielami firm, zarówno mężczyznami, jak i kobietami, więc zostawiłbym tę opcję ustawioną na „wszyscy”.

Jeśli jednak przejdziemy do szczegółowego kierowania reklamami, wybierzemy „edytuj” i będziemy chcieli dodać jakieś opcje, musimy się upewnić, że pozostaną one stosunkowo szerokie pod względem zainteresowań. 

Gdybym reklamował moje usługi marketingu cyfrowego, mógłbym wybrać osoby zainteresowane np. marketingiem w mediach społecznościowych.

To znacząco ogranicza nam zasięg i ciężko będzie coś osiągnąć z tak małą grupą odbiorców.

Kierowanie reklamami musi być bardziej szerokie, gdy reklamujesz się lokalnie.

Więc tak naprawdę, gdybyśmy chcieli kierować reklamy tylko w Grodzisku Mazowieckim, musielibyśmy wybrać wyłącznie szerokie kierowanie, ponieważ tylko w ten sposób moglibyśmy uzyskać odpowiednią wielkość odbiorców

Przewaga biznesów lokalnych i reklamowania się na mały obszar

Dodam pewną dygresję o biznesie lokalnym i reklamowaniu. Mianowicie Twoje reklamy będą mieć wyższą skuteczność niż gdybyś był biznesem ogólnokrajowym. Po pierwsze budzisz większe zaufanie. 

Po drugie masz o wiele mniejszą konkurencję, ile w Twoim mieście jest siłowni, lub brukarzy? 

Po trzecie biznesy lokalne często nie umieją się dobrze reklamować w Internecie. 

Podsumowanie reklamowania lokalnych biznesów na Facebooku

  • Reklamując lokalny biznes chcesz reklamować się w obszarze skąd mogą trafić Twoi klienci, lub gdzie Ty możesz dotrzeć.
  • Czym mniejszy obszar tym mniej chcesz zawężać grupę odbiorców innym targetowaniem.
  • Jako lokalny biznes masz naturalną przewagę wynikającą z prowadzenia lokalnego biznesu.

Następne artykuł, który gorąco polecam przeczytać to ten o tym, jak tworzyć reklamy, aby stworzyć idealną reklamę dla swojego biznesu. Myślę, że okaże się bardzo pomocny. Jeśli ten artykuł okazał się pomocny to zapisz się do newslettera, by być na bieżąco z poradami o reklamowaniu się w Internecie.