Reklamy na Facebooku i grupy odbiorców potrafią być niesamowicie mylące. Grupy odbiorców na Facebooku są określane również jako targetowanie, lub kierowanie. Mówiąc prostym językiem, chodzi o wyświetlanie reklam konkretnej grupie ludzi.
W tym artykule wyjaśnię wszystko, co powinieneś wiedzieć. Pokażę Ci, jak tworzyć i używać wszystkich opcji targetingu, z których regularnie korzystam jako freelancer reklam na Facebooku. Wskażę Ci, które opcje warto wykorzystać i kiedy, aby stworzyć najlepszy poradnik dotyczący targetingu w reklamach Facebook Ads.
Gdzie znaleźć grupę odbiorców na Facebooku
Grupy odbiorców znajdziesz na poziomie poziomie zestawu reklam.
Na screenie widzisz przykładową kampanię zorientowaną na pozyskiwanie sprzedaży. Będę jej używać jako przykładu, aby przeprowadzić Cię przez cały proces. Pamiętaj jednak, że wszystko, o czym mówię, dotyczy również innych celów kampanii. Wiele zasad i strategii targetingu ma szerokie zastosowanie, niezależnie od rodzaju prowadzonej kampanii. W zależności od Twojej firmy, będziesz potrzebować różnych strategii.
Podstawy targetowania grupy odbiorców
Przejdźmy więc do podstaw. Do kogo chcesz, aby Twoje reklamy były wyświetlane? Chyba że prowadzisz wyjątkowo rzadki biznes, to nie chcesz, aby Twoje reklamy trafiały do absolutnie wszystkich. Niektórzy ludzie są znacznie bardziej skłonni kupić Twoje produkty niż inni. To właśnie jest podstawowa zasada targetingu. Chcemy wyświetlać nasze reklamy tym osobom, które są bardziej skłonne kupić nasze produkty i usługi.
Target geograficzny w kampaniach reklamowych
Zacznijmy od ustalenia lokalizacji. Domyślnie będzie to kraj, w którym się znajdujesz, ale możesz to zmienić. Dodaj inne lokalizacje lub zawęź zasięg, jeśli chcesz dotrzeć do konkretnych odbiorców. Pamiętaj, aby wziąć pod uwagę, gdzie mieszkają Twoi potencjalni klienci i gdzie możesz wysyłać towary lub świadczyć usługi.
Wielkość grupy odbiorców
To bardzo ważny parametr, który wpływa na inne opcje targetingu. Staraj się w przypadku kampanii sprzedażowych i nastawionych na leady, aby liczba osób, do których chcesz dotrzeć, była większa niż pół miliona. W przypadku firm lokalnych mniejsza liczba jest dopuszczalna, ale pamiętaj, że wtedy możliwości precyzyjnego targetowania będą ograniczone.
Wiek i płeć
Domyślnie wyświetlane są reklamy dla wszystkich grup wiekowych i płci. Możesz zawęzić ten zakres, jeśli znasz profil swojego klienta. Pamiętaj jednak, że Meta zoptymalizuje wyświetlanie reklam dla osób najbardziej skłonnych do zakupu, nawet jeśli nie są one idealnie dopasowane do Twoich kryteriów. W razie wątpliwości wybierz szerszy przedział wiekowy.
Jeśli chodzi o płeć, domyślnie wyświetlane są reklamy dla obu płci. Możesz wybrać tylko mężczyzn lub kobiety, jeśli Twoja grupa docelowa jest mocno przechylona w jedną stronę. Meta potrafi jednak rozpoznać nietypowe schematy zakupu i wyświetlać reklamy odpowiednim osobom, niezależnie od płci.
Pamiętaj, że wszystkie te ustawienia możesz zawsze zmienić. Eksperymentuj z różnymi opcjami, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy. Kieruj się zdrowym rozsądkiem i analizuj dane, aby podejmować świadome decyzje.
Szczegółowe opcje targetowania na Facebooku
Po określeniu lokalizacji, przechodzimy do szczegółowego targetowania.
Istnieje wiele strategii wyszukiwania opcji szczegółowego targetowania. Niektórzy szukają ukrytych perełek wśród odbiorców, ale prawda jest taka, że nie ma tajnych grup docelowych. Wystarczy unikać błędów i wybierać opcje logicznie powiązane z Twoją firmą.
Na przykład, agencja reklamy na Facebooku może zacząć od wyszukiwania terminów takich jak “marketing w mediach społecznościowych” i kierować reklamy do osób zainteresowanych tymi tematami. Zamiast skupiać się na stanowiskach, lepiej wybrać zainteresowania, np. “marketing w mediach społecznościowych” lub “marketing cyfrowy”.
Podobnie, firma wyprowadzająca psy może zacząć od “psów”, “wyprowadzania psów” lub “fryzjera dla psów”. Możesz testować różne opcje i stworzyć listę 10-15 powiązanych z Twoją firmą. Warto zaznaczyć, że czasem łatwiej wyszukać konkretne zainteresowanie wpisując je po angielsku.
Na początek wybierz tylko jedno zainteresowanie (np. “psy (zwierzęta”) i przetestuj je. Później możesz testować inne opcje, aby znaleźć tę, która daje najlepsze wyniki.
Pamiętaj, że nie ma tu wyższej matematyki. Eksperymentuj i znajdź najlepsze rozwiązanie dla swojej firmy.
Wykluczanie grup odbiorców
Nie będę tu pisał za dużo wykluczaniu lub zawężaniu odbiorców. Nie robię tego regularnie i zwykle tego nie polecam. To dość zaawansowana technika, nie uważam, że daje to wiele korzyści.
Grupa odbiorców, a grupa odbiorców advantage+
Grupa odbiorców advantage+, targetowanie szczegółowe advantage+ jest domyślnie włączone. To ustawienie oznacza, że mówimy Facebookowi: „Chcę reklamować się do osób zainteresowanych wyprowadzaniem psów, ale jeśli uważasz, że są osoby, które niekoniecznie mieszczą się w kategorii zainteresowania „wyprowadzanie psów”, ale mogą być zainteresowane moimi usługami wyprowadzania psów, to możesz reklamować się również do innych osób”. To działa coraz lepiej. Proces uczenia maszynowego Meta i algorytmy sztucznej inteligencji, które decydują, komu pokazywać Twoje reklamy, stają się coraz bardziej wyrafinowane. Dlatego nie uważam, aby pozostawienie tej opcji włączonej było dużym błędem. Szczegółowo o grupach odbiorców advantage+ pisałem w tym artykule.
Języki w grupach odbiorców
Wszystkie języki w Polsce – to prawdopodobnie opcja, którą byśmy wybrali. Ale powiedzmy, że reklamujesz się w miejscu, gdzie jest wiele języków lub kilka różnych języków, które mają naprawdę dużą bazę, na przykład jeśli reklamujesz się w Polsce i chcesz dotrzeć tylko do Ukraińców, to możesz całkowicie swobodnie wybrać język ukraiński i być bardziej precyzyjnym w kwestii języków.
To są więc podstawowe opcje targetingu, jeśli chodzi o lokalizację, dane demograficzne i zainteresowania.
Możliwości targetowania rozwinę również o retargeting w innym wpisie.
Teraz zachęcam Cię do subskrybowania moich social media i zapisu do newslettera, aby być na bieżąco.