Co to jest programmatic?

Reklama programmatic to rodzaj reklamy internetowej, w której zakup powierzchni reklamowej odbywa się w sposób zautomatyzowany. Reklamodawca określa swoje cele, budżet i to, co chce kupić, a następnie może realizować kampanie reklamowe.

Przed wprowadzeniem rozwiązań programmatic zakup reklam w mediach odbywał się zazwyczaj w sposób manualny, poprzez kontakt z ludźmi pracującymi w danych firmach. Jeśli chciałeś mieć reklamę na 5 stronach, musiałeś porozmawiać z 5 osobami, które sprzedawały powierzchnię reklamową na tych stronach.

Można to porównać do pójścia do dużego dyskontu, gdzie można kupić wszystkie potrzebne produkty w jednym miejscu w kasie samoobsługowej, zamiast iść na targ i kupować je u pięciu różnych sprzedawców.

Jak działa reklama programmatic?

Reklama programmatic działa przede wszystkim w oparciu o system aukcyjny. Kiedy użytkownik odwiedza np. stronę internetową, platforma programmatic może wyświetlać reklamy, które są najbardziej dopasowane do jego zainteresowań i zachowań.

Jakie są rodzaje reklamy programmatic?

Reklama programmatic obejmuje różne rodzaje reklam, w tym:

  1. Reklamy display: banery, animacje
  2. Reklamy video: filmy reklamowe
  3. Reklamy native: reklamy, które wyglądają jak naturalna treść strony internetowej
  4. Reklamy audio: reklamy dźwiękowe

Zalety reklamy programmatic

Reklama programmatic oferuje wiele zalet, najważniejsza z nich to brak potrzeby kontaktu z drugim człowiekiem (żart).

Do głównych zalet należą:

  • Dokładniejsze targetowanie: reklamy programmatic można kierować do konkretnych grup odbiorców, na podstawie ich zainteresowań, zachowań, danych demograficznych, lokalizacji i kategorii stron.
  • Większa efektywność: reklamy programmatic pozwalają na optymalizację kampanii reklamowych pod kątem efektywności.
  • Mniejsze koszty: reklama programmatic może być tańsza niż tradycyjne formy reklamy.

Wada programmatic

Główną wadą reklam w programmatic jest złożoność: reklama programmatic może być trudna do zrozumienia i wdrożenia.

Popularne platformy programmatic w Polsce

Platformy DSP (Demand Side Platform) programmatic to systemy, które umożliwiają zakup powierzchni reklamowej w sposób zautomatyzowany. Do najpopularniejszych platform programmatic należą: Google Ads, Meta Ads, TikTok Ads, Adform, Display & Video 360

Podsumowanie

Rynek programmatic cały czas ewoluuje i zwiększa się dostępność opcji. Pojawiają się możliwości zakupu reklamy nie tylko w internecie na komputerach, czy smartfonach ale też na urządzeniach TV, czy digital-out-of-home.

Podsumowując programmatic pozwala na zautomatyzowany dostęp do dużej ilości powierzchni reklamowej, jak dyskont do dużej gamy produktów spożywczych