Reklama programmatic to rodzaj reklamy internetowej, w której zakup powierzchni reklamowej odbywa się w sposób zautomatyzowany. Reklamodawca określa swoje cele, budżet i to, co chce kupić, a następnie może realizować kampanie reklamowe.
Przed wprowadzeniem rozwiązań programmatic zakup reklam w mediach odbywał się zazwyczaj w sposób manualny, poprzez kontakt z ludźmi pracującymi w danych firmach. Jeśli chciałeś mieć reklamę na 5 stronach, musiałeś porozmawiać z 5 osobami, które sprzedawały powierzchnię reklamową na tych stronach.
Można to porównać do pójścia do dużego dyskontu, gdzie można kupić wszystkie potrzebne produkty w jednym miejscu w kasie samoobsługowej, zamiast iść na targ i kupować je u pięciu różnych sprzedawców.
Jak działa reklama programmatic?
Reklama programmatic działa przede wszystkim w oparciu o system aukcyjny. Kiedy użytkownik odwiedza np. stronę internetową, platforma programmatic może wyświetlać reklamy, które są najbardziej dopasowane do jego zainteresowań i zachowań.
Jakie są rodzaje reklamy programmatic?
Reklama programmatic obejmuje różne rodzaje reklam, w tym:
- Reklamy display: banery, animacje
- Reklamy video: filmy reklamowe
- Reklamy native: reklamy, które wyglądają jak naturalna treść strony internetowej
- Reklamy audio: reklamy dźwiękowe
Zalety reklamy programmatic
Reklama programmatic oferuje wiele zalet, najważniejsza z nich to brak potrzeby kontaktu z drugim człowiekiem (żart).
Do głównych zalet należą:
- Dokładniejsze targetowanie: reklamy programmatic można kierować do konkretnych grup odbiorców, na podstawie ich zainteresowań, zachowań, danych demograficznych, lokalizacji i kategorii stron.
- Większa efektywność: reklamy programmatic pozwalają na optymalizację kampanii reklamowych pod kątem efektywności.
- Mniejsze koszty: reklama programmatic może być tańsza niż tradycyjne formy reklamy.
Wada programmatic
Główną wadą reklam w programmatic jest złożoność: reklama programmatic może być trudna do zrozumienia i wdrożenia.
Popularne platformy programmatic w Polsce
Platformy DSP (Demand Side Platform) programmatic to systemy, które umożliwiają zakup powierzchni reklamowej w sposób zautomatyzowany. Do najpopularniejszych platform programmatic należą: Google Ads, Meta Ads, TikTok Ads, Adform, Display & Video 360
Podsumowanie
Rynek programmatic cały czas ewoluuje i zwiększa się dostępność opcji. Pojawiają się możliwości zakupu reklamy nie tylko w internecie na komputerach, czy smartfonach ale też na urządzeniach TV, czy digital-out-of-home.
Podsumowując programmatic pozwala na zautomatyzowany dostęp do dużej ilości powierzchni reklamowej, jak dyskont do dużej gamy produktów spożywczych