CPC, czyli cost per click oznacza koszt za kliknięcie. Jest to jeden z najpopularniejszych modeli rozliczenia reklamy internetowej, lub wskaźnik efektywności kampanii. Jako model rozliczenia polega na tym, że reklamodawca płaci tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie w jego reklamę.
Co to jest CPC?
CPC to skrót od angielskich słów “cost per click”, co oznacza “koszt za kliknięcie”. Może oznaczać model rozliczenia reklamy internetowej, lub wskaźnik efektywności.
Jest najczęściej istotny w kampaniach skupionych na pozyskiwaniu ruchu w Internecie. Jest często używany przy reklamie SEM, native i display.
Jak obliczyć CPC?
Aby obliczyć koszt za kliknięcie, należy podzielić całkowity koszt kampanii przez liczbę kliknięć w reklamy.
Formuła obliczania CPC jest następująca:
CPC = Całkowity koszt kampanii / Liczba kliknięć w reklamy
Przykład:
Jeśli całkowity koszt kampanii wynosi 1000 zł, a liczba kliknięć w reklamy wynosi 100, to CPC wynosi 10 zł.
Wpływ kosztu za kliknięcie na efektywność kampanii
CPC jest jednym z najważniejszych wskaźników efektywności kampanii reklamy internetowej. Im niższy, tym w teorii bardziej efektywna jest kampania.
Niski cost per click oznacza, że reklamodawca płaci mniej za przekierowanie klienta na swoją stronę.
Jednak niski CPC nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Czasem użytkownik, który stanie się klientem jest droższy do pozyskania i opłaca się wydać więcej za kliknięcie.
Aby znaleźć optymalny poziom, należy przeprowadzać testy i obserwować wyniki kampanii.
Jak obniżyć CPC?
Istnieje kilka sposobów na obniżenie CPC. Oto kilka wskazówek:
- W SEM wybierz odpowiednie słowa kluczowe. Im bardziej trafne słowa kluczowe wybierzesz, tym niższy będzie CPC.
- Utwórz przyciągające uwagę reklamy. Reklamy powinny być jasne, czytelne i atrakcyjne dla użytkowników.
- Optymalizuj kampanię przez testy związane z targetowaniem, kreacjami i formatami.
Podsumowanie
CPC w marketingu oznacza koszt za kliknięcie. Może być modelem rozliczenia w marketingu cyfrowym, lub jednym ze wskaźników efektywności kampanii.