Reklama programmatic to rodzaj reklamy internetowej, w której zakup powierzchni reklamowej odbywa się w sposób zautomatyzowany. Wszyscy obecni na tym rynku tworzą ekosystem programmatic.
Ekosystem programmatic można podzielić na główne kategorie:
- Reklamodawcy to firmy, które chcą promować swoje produkty lub usługi.
- DSP (Demand-Side Platform) to platforma, z której reklamodawcy korzystają do zakupu reklamy programmatic.
- SSP (Supply-Side Platform) to platforma, z której właściciele powierzchni reklamowych korzystają do sprzedaży reklamy programmatic.
- DMP (Data Management Platform) to platforma, która pomaga reklamodawcom zbierać i analizować dane o użytkownikach.
- Dostawcy technologii to firmy, które dostarczają narzędzia i rozwiązania wykorzystywane w programmaticu.
- Właściciele powierzchni reklamowych to strony internetowe, aplikacje mobilne, ekrany DOOH i inne miejsca, na których można wyświetlać reklamy.
W tym ekosystemie mieści się bardzo wielu graczy. A czasem jeden gracz ma kilka elementów jak np. meta ads, który posiada powierzchnię reklamową, ma swoje narzędzia do sprzedaży jej, narzędzie do obsługi danych i platformę do zakupu reklam. Do szczęścia potrzebują tylko reklamodawców i ich pieniędzy.
Programmatic – analogia do dyskontu
W pierwszym artykule użyłem porównania, że programmatic pozwala na zautomatyzowany dostęp do dużej ilości powierzchni reklamowej, jak dyskont do dużej gamy produktów spożywczych. To porównanie można rozwinąć dalej dla lepszego zrozumienia:
- Klient dyskontu = Reklamodawca bo chcą coś kupić.
- Sklep = Demand Side Platform i Supply Side Platform bo łączą miejsce popytu i podaży.
- Producent towaru = Sprzedawca powierzchni reklamowej bo chcą coś sprzedać.
- Operator płatności bezgotówkowych/sprzedawca kas samoobsługowych = Dostawcy technologii bo pomagają w całym procesie sprzedaży i zakupu.
- Żona mówiąca Ci co masz kupić = Data Management Platform bo dostarcza danych co z całego asortymentu warto kupić
W kolejnych wpisach będę starał się przybliżać różnych graczy z tego ekosystemu, kim są i jaką cegiełkę dokładają w programmatic.
Jeśli jesteś jednym z graczy i chciałbyś opowiedzieć na moim blogu jakie miejsce zajmujecie w tym wszystkim skontaktuj się ze mną.